Dylan Moran – ”Dr. Cosmos”
Standup-scenens Oscar Wilde
Irländske komikern Dylan Moran har kallats ” the Oscar Wilde of comedy” och efter närmare 30 år bakom mikrofonen påstår han att det inte finns mycket mer han kan lära sig om standup. I mars får vi chansen att själva avgöra om det stämmer när han kommer till Stockholm, Göteborg och Malmö.
När vi har glömt bort sommarens hetta får vi återigen möjligheten att svettas i grupp när Dylan Moran kommer till Sverige i mars 2019. I sin show ”Dr. Cosmos” delar Moran med sig av sin hänsynslösa syn på kärlek, politik, misär och vardagslivets absurditeter med samma charmiga ironi som har gjort honom till en av sin generations mest uppskattade komiker.
Från blomsteraffär till Kazakstan
Efter att Dylan Moran hoppade av skolan vid 16 års ålder försökte han sig på jobbet som florist i en vecka innan han tröttnade och klev upp på standup-scenen istället. Det är nu närmare 30 år sedan och som tur är har han inte tröttnat än. Det syns att Dylan Moran är i sin rätta miljö när han trasslar in sig i mikrofonsladden samtidigt som han levererar cyniska iakttagelser om allt från jämställdhet till ”Game of Thrones”.
Under sin turné 2015 kokade han ner livet till fyra delar – ”Child, failure, old, dead”. Men att Dylan Moran är misslyckad är det nog få som skulle hålla med om. Vid 24 års ålder blev han den yngsta personen att vinna Perrier Comedy Award och samma år åkte han på sin första turné i Storbritannien. När han kommer till Stockholm, Göteborg och Malmö i mars har han flertalet världsturnéer i ryggen, från USA till Kazakstan. Senaste föreställningen ”Off the Hook” sattes upp hela 149 gånger runt om i världen.
Dylan Moran skådespelar också – mellan turnéerna har vi kunnat se honom i flera filmer, bland andra ”Notting Hill”, ”Calvary”, ”Shaun of the Dead”, ”Run, Fatboy, Run” och ”Black Books” (för den sistnämnda var han även med och skrev manus).
Pressröster
**** “Trumping Shakespeare, he reduces life to four ages: “Child, failure, old and dead”. Faced with one-liners as killing as that the world suddenly seems a better place.”
Telegraph
**** “His comedy takes on an existential dimension, as tubby, nicotine-starved, emasculated Moran comes to represent the struggles we all wage for meaning and connection”
Guardian
**** “High-octane riffs from Irish master of grumpiness… spellbinding”
Evening Standard
**** “In his heightened ideas and vocabulary, Moran compulsively swerves clichés as he builds up layers of laughs… funny and fascinating, and utterly deserving of his place in the modern classics’
Times